Sunday, June 13, 2010

Sungkai Hot Spring

kami sekeluarga pening tak tau nak pi mana cuti sekolah 2 minggu nih nak dok umah ja... bosan tak kira dah.... cek la kat internet... last2 terbukak Sungkai Hot Spring, Perak...so cadang gi ke sana pada 12 Jun 2010, hari Sabtu....pagi 2 ibu bangun seawal 5 pagi tuk masak bawak bekal ke sane....aku punyer bahagian dah siap petang jumaat aku wat kek coklat... bertolak dari umah kol 7.30 pagi.. singgah di restoran jejantas Sungai Buloh 4 breakfast 45 minit kowt... sampai di destinasi pada 9.45....
harga tiket masuk..
dewasa: RM10
kanak-kanak: RM8
warga emas: RM7
buka pada jam 10 am - 7 pm
masuk-masuk jaa kami terkejut... subhanallah cantik.... dikelilingi bukit bukau... landscaping pon cantik.... kat sane leh berendam dalam dua jenis air... air sejuk a.k.a air gunung.... or ais panas (hot sring).. 2-2 best....

seperti biase adik-adik ku terjun kolah air gunung ar.... luas kolam nyer... kawasan dalam cume 1/4 ja len takat 2 kaki ja... dalam-dalam pon takat 4 kaki... life guard.... slalu bagi nasihat... pada semue pengunjung2 best lak dgr kdg2 heheheh....serius la air die berat tak macam air swiming pool... air gunung la katekan....susah kowt nak berenang kene kuat stamina...


kolam air gunung
sebelum tu kite cari pot tok letak barang-barang...semue yg datang sini macam berkelah la.... mane tak nyer semue bawak makanan....bentang tikar dok bawah pokok.. siap ade bawak khemah dan bantal tok tido.... tempat2 duduk pon ade..siap meja kerusi berbumbung... cantik gler r.... luas dan menarik..
contoh pot tok berpicnik... hehehe

balik semue pasal cite kolam tadi... pade org2 yg taknak dah mandi air sejuk nih... leh layan hot spring... nak remdam2 kaki jer ker nak berendam ker....ade few kolam air panas kat situ semue nyer ade suhu-suhu tersendiri... paling sejuk pon 30 C... pergh bayangkan la... rendam satu badan dalam 5 minit leh peluh muke.... macam mandi peluh.... hahhah 10 minit jer kene bangun lu klu tak pitam...


salah satu aktiviti menarik kat sini MEREBUS TELUR... ade pengunjung bawak dari umah satu tray tok satu family diorg...tapi klu tak bawak nak beli kat situ pon leh 5 biji RM2.. seronok..dier ade bgtau klu:
2 minit tuk 1/2 masak
4 minit tok 3/4 masak
7 minit tok fully cooked
kami pulak silap tak bawak kicap klu tak leh la wat telur setengah masak... len kali nak bawak la siap bawak pepper lagi hahhahah


banyak lagi aktiviti menarik.... memanah, naik moto kecik la.... spa la... massage... macam2 lagi la... leh tido kat felda residence... klu penuh leh tido kat homestay felda sg klah... banyak la pilihan... best betul cuti kali nih.. abang siap kate... "ibu kite tak explore habis lagi nih kite tak memanah lagi tak naik titian kayu lagi.. tak puas la... len laki kite datang lagi ajak makcik sekali tido sini" kali bercuti ngn tok... tok komen... "tok suka tempat nih sejuk seronok lagi seronok dari kat Afamosa dulu kite pi.." hahhahaha mmg kene la.... tapi tak tau la ble pulak... tahun depan pulak kowt... :)
pada yg pegi tempai ni.... leh masuk exit sungkai... dari tol belok kiri..dekat 500 meter kowt masuk simpang kiri.. dari situ 7km lagi... dekat jaa... hahahh





Friday, June 11, 2010

Kita selalu bertanya dan Quran sudah menjawabnya

Kita bertanya: Kenapa aku diuji?
Quran menjawab: Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengata “kami telah beriman” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta.
Surah Al Ankabut, ayat 2-3

Kita bertanya: Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?
Quran menjawab: Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik sesuatu padahalcia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.
Surah Al Baqarah, ayat 216

Kita bertanya: Kenapa ujian seberat ini?
Quran menjawab: Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.
Surah Al Baqarah, ayat 286

Kita bertanya: Kenapa kita rasa kecewa?
Quran mejawab: Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah pula kamu bersedih hati
Padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.
Surah Ali Imran, ayat 139

Kita bertanya: Bagaimana harus aku menghadapinya?
Quran menjawab: Dan mintalah pertolongan (kepada Nya) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang dan sesungguhnya sembahyang itu amat beratkecuali orang-orang yang khusyuk.
Surah Al Baqarah, ayat 45


Kita bertanya: Apakah yang aku dapat daripada semua ujian ini?
Quran menjawab: Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.
Surah At Taubah, ayat 111

Kita bertanya: Aku tak tahan!
Quran menjawab: Dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah, sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir
Surah Yusuf, ayat 12

Kita bertanya: Sampai bila aku akan merana begini?
Quran menjawab: Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.
Surah Al Insyirah, ayat 5-6

Thursday, June 10, 2010

Rombongan Meminang di Serendah



tanggal 29 Mei 2010 iman n family mengikuti rombongan meminang abang sepupu yg kami panggil 'baei'.... bertemakan kaler pink..... hahahhahha lawak but sweet..... rubaei bertunang dengan nurul aznira klu tak silap namenyer tunang baei tu la.... hahhahah iman nie susah skit nak ingat name orang...

tapi kami kazen2 nih..... nyibuk tangkap gamba sendiri





walaupun penat sbab umah pengantin perempuan tu agak jauh... Serendah.... siap pakat sesat lagi... ia tetap menyeronokkan.....







hari yang dinanti

Daisypath Happy Birthday tickers