Sunday, January 30, 2011

D Y S L E X I A

erm tadi i n ibu tgk cite taare zameen par... best gak.... setelah di rekomen oleh kawan i, amira najwa then i try gak la cari (accually minat amir khan tu yang cari gak tuh) hahah well cite tu kisah budak laki yang tak tau membaca+menulis and i known as dyslexia. kesian tau tension ngn org sekeliling dan dikutuk oleh ayah sendiri. i tak leh bayang klu i yang jadi macam dye. well even tak tau bace n tulis, but still he has a great talent in painting...
ni skit pengetahuan tentang dyslexia:

Dyslexia adalah tidak bisa membaca yang dapat terjadi pada usia berapa saja. Tapi tanda-tanda awal sering tampak di awal masa kanak-kanak. Berikut daftar kemungkinan tanda-tanda awal dyslexia menurut Nemours Foundation

  • Sulit belajar bicara dan mengucapkan kata-kata yang lebih panjang.
  • Masalah-masalah dengan sanjak
  • Sulit belajar abjad, hari dalam minggu, angka, mengenali warna dan bentuk.
  • Bermasalah dalam mengenali bunyi dan nama-nama huruf tertentu.
  • Sulit menulis atau membaca namanya sendiri.
  • Bermasalah dengan suku kata atau mengucapkan bunyi-bunyi tertentu.
  • Mengubah urutan huruf ketika membaca atau mengeja beberapa kata
  • Kesulitan dengan tulisan tangan
  • Kurang keterampilan motor halus

herm pelik gak abis jer tgk cite ade rancangan lain lak pasal dyslexia... hahahha

Saturday, January 29, 2011

Kewajipan Bertudung dan Menutup Aurat Bagi Wanita Beriman

Sumber: Jabatan Mufti Negeri Melaka

Persoalan aurat ini telah diputuskan secara jelas oleh Allah Ta’ala dalam Al-Qur’an menerusi ayat hijab iaitu ayat 30 dan 31 Surah al-Nur yang bermaksud:

30.”Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan (kemaluan) mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.

31. Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan (kemaluan) mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya, dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka…..” sehingga akhir terjemahan ayat ini.

Kehendak ayat ini adalah jelas, kecuali maksud “perhiasan tubuh yang zahir” itu. Allah tidak menerangkan maksudnya, begitu juga tiada hadis qawli (ucapan Nabi ) yang sahih tentangnya. Tetapi hadis iqrari (perakuan Nabi ) yang sahih amatlah banyak sekali, iaitu perakuan Nabi terhadap para Sahabiat (sahabat wanita) yang semuanya bertudung setelah turun ayat hijab itu, seperti berikut:

  • Pertamanya, hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Ibn Jarir daripada ‘Aishah r.a.:

“Allah merahmati wanita-wanita Muhajirin yang pertama, apabila turunnya ayat (yang bermaksud) “…dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka…”, serta-merta mereka mengoyakkan apa sahaja kain (yang ada di sekeliling mereka) lalu bertudung dengannya.”

  • Kedua, hadis sahih yang diriwayatkan oleh Ibn Abi Hatim dan Abu Dawud daripada Safiyyah bint Shaybah katanya:

“Ketika kami bersama ‘Aishah r.a., kami menyebut-nyebut tentang kelebihan-kelebihan wanita Quraisy, lalu ‘Aishah menyampuk: “Memang benar wanita Quraisy ada kelebihan, tetapi demi Allah sesungguhnya aku tidak pernah melihat wanita yang lebih baik daripada wanita Ansar dari segi kuatnya iman dan pegangan mereka terhadap kitab Allah. Apabila Allah turunkan ayat (yang bermaksud) “…dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka…”, serta-merta suami-suami mereka balik dan membacakan kepada mereka apa yang Allah turunkan kepada mereka, anak perempuan mereka, saudara perempuan mereka dan semua kaum kerabat mereka, sehingga tiada seorang perempuan pun daripada mereka melainkan bergegas mencari apa saja kain yang ada di sekeliling mereka lalu bertudung dengannya sebagai membenarkan dan membuktikan iman kepada apa yang Allah turunkan, maka jadilah mereka wanita-wanita yang bertudung bersama Rasulullah saw, seperti sekumpulan gagak hitam berada atas kepala mereka.”

Lihat tentang tafsiran dua ayat dan dua hadis di atas dalam Muhd Ali al- Sabuni, Mukhtasar Tafsir Ibn Kathir, (percetakan Dar al-Sabuni, Kaherah, t.t.)

  • Dan ketiga, satu hadis yang tidak berapa sahih tentang tafsiran”perhiasan tubuh yang zahir” itu ialah yang diriwayatkan oleh Abu Dawud daripada ‘Aishah r.a.:

Bahawa Asma’ bint Abi Bakr (kakaknya) datang bertemu Nabi s.a.w. dalam keadaan pakaiannya nipis sehingga nampak kulit badannya, lalu Nabi s.a.w. pun berpaling daripadanya dan bersabda: “Wahai Asma’, seorang perempuan yang telah sampai haidh (baligh) tidak boleh dilihat (hendaklah bertutup) pada badannya melainkan ini dan ini”(sambil baginda menunjukkan ke arah wajah dan kedua pergelangan tangannya).

Dalam mentafsirkan ayat al-Qur’an yang bermaksud “dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka”. Prof. Dr. Hamka, dalam buku Tafsir Al-Azhar jld. 7 menjelaskan bahawa : ‘Peringatan kepada perempuan, selain menjaga penglihatan mata dan memelihara kemaluan, ditambah lagi iaitu janganlah dipertontonkan perhiasan mereka kecuali yang nyata sahaja. Cincin di jari, muka dan tangan, itulah perhiasan yang nyata. Ertinya yang sederhana dan tidak menyolok dan menganjurkan. Kemudian diterangkan pula bahawa hendaklah selendang (kudung) yang telah memang tersedia ada di kepala itu ditutupkan ke dada’.

Dalam mentafsirkan ayat yang sama, Ahmad Mustafa Al-Maraghiy dalam kitabnya Tafsir Al-Maraghiy jld.9 pula menjelaskan bahawa : “Begitu juga setiap wanita hendaklah tidak menampakkan sedikitpun perhiasannya terhadap lelaki yang bukan muhrim, kecuali perhiasan yang biasa nampak dan tidak mungkin dapat disembunyikan, seperti cincin, celak mata dan lipstik. Dalam hal ini mereka tidak akan mendapat kesalahan. Kecualilah jika mereka menampakkan perhiasan yang patut disembunyikan seperti gelang tangan, gelang kaki, kalung mahkota, selempang dan anting-anting kerana semua perhiasan ini terletak pada bahagian tubuh (pergelangan tangan, betis, leher, kepala, dada dan telinga) yang haram dipandang kecuali oleh orang yang dibenarkan untuk melihatnya. Setelah melarang daripada menampakkan perhiasan, Allah Ta’ala selanjutnya memerintahkan agar menyembunyikan sebahagian tempat perhiasan pada anggota tubuh itu di mana mereka hendaklah melabuhkan tudung kepala ke dada bahagian atas hingga di bawah leher, supaya dengan yang demikian mereka dapat menutupi rambut, leher dan dadanya, sehingga tidak sedikitpun dapat dilihat oleh orang lain. Seringkali wanita menutupkan sebahagian tudungnya ke kepala dan sebahagian lagi dilabuhkan ke punggung sehingga nampak pangkal leher serta sebahagian dadanya seperti yang telah menjadi adat jahiliyyah. Dari itu mereka dilarang berbuat demikian”.

Daripada kedua-dua tafsiran ini jelaslah bahawa seorang wanita yang beriman itu wajib memakai tudung dan menutup aurat serta perhiasan-perhiasan yang terletak pada bahagian tubuh yang wajib disembunyikan daripada pandangan orang yang bukan muhrim kecuali pada muka dan kedua-dua pergelangan tangan yang merupakan perhiasan yang nyata bagi mereka.

Seterusnya, Allah Ta’ala turut menegaskan lagi mengenai kewajipan ini dalam Al-Qur’an Al-Karim menerusi ayat 59 Surah al-Ahzab yang bermaksud:

“Wahai nabi (Muhammad), suruhlah kepada isteri-isteri kamu, anak-anak perempuan kamu dan wanita-wanita beriman agar melabuhkan jilbab (pakaian bagi menutup seluruh tubuh) mereka (semasa mereka keluar), cara yang demikian itu lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Pengasihani (terhadap dosa kamu di masa lalu).”

Dalam mentafsirkan ayat ini, Imam Ibn Kathir berkata, “Allah s.w.t. memerintahkan NabiNya supaya menyuruh isteri, anak dan wanita beriman agar mereka melabuhkan jilbab mereka supaya mereka berbeza dengan wanita jahiliyyah (yang tidak menutup aurat), dan jilbab ialah kain yang dipakai di atas tudung kepala…” (Lihat Muhd ‘Ali al-Sabuni, Mukhtasar Tafsir ibn Kathir, Dar al-Sabuni, Kaherah, t.t.)

Berdasarkan tafsiran ini, makna jilbab yang paling tepat dalam konteks hari ini ialah cadur, seperti yang dipakai oleh wanita Iran itu. Bagaimanapun jilbab yang difahami dan dipakai oleh wanita Islam Melayu sekarang pun telah mencapai maksud ayat tadi, iaitu supaya mereka dikenal sebagai wanita solehah dan tidak berani diganggu oleh lelaki fasiq pada kebiasaannya. Jilbab itu hendaklah labuh sedikit sehingga menutup bentuk dada mereka dan lebih baik lagi sehingga menutup paras punggung mereka. Ini kerana antara tempat yang paling menarik perhatian dan menjadi bualan lelaki-lelaki fasiq ialah dua tempat sensitif itu. Maka perlulah tutup lebih sedikit berbanding betis dan lengan. Perkara inilah yang wajib difahami oleh wanita-wanita yang mulia, terhormat dan mempunyai harga diri. Adapun wanita yang tidak bercita-cita sedemikian, maka mereka mencipta pelbagai alasan untuk mengharuskan pendedahan aurat atau perhiasan sulit (bukan zahir) mereka. Namun para pendakwah perlulah berhikmah dan beransur-ansur dalam pendekatan mereka. Jangan menghentam, menyerang dan menghina wanita Islam yang belum dihidayatkan Allah itu. Berilah galakan kepada mereka dan puji-pujilah mereka bahawa mereka kelihatan lebih cantik dan menawan bila mereka menutup aurat. Mudah-mudahan pujian tersebut dapat melembutkan hati mereka untuk bertudung dan menutup aurat dengan sempurna. Namun, pendekatan beransur-ansur itu bukan bermakna mengatakan mendedah rambut tidak berdosa. Ini adalah pernyataan yang salah dan menyeleweng daripada tuntutan syariat Allah dan Rasul-Nya.

Cara menutup aurat seperti yang diterangkan tadi adalah wajib bagi setiap wanita Islam bermula sejak mereka baligh sehingga mencapai usia yang tiada keinginan untuk berkahwin/bersuami lagi (menopaus). Bila mereka telah mencapai usia menopaus dan tiada keinginan lagi, maka ketika itu ada kelonggaran untuk mereka tidak menutup rambut dengan syarat tidak bersolek. Jika mereka masih bersolek dan berpakaian seksi, maka dakwaan bahawa mereka tiada keinginan adalah tidak diterima, kerana lazimnya tujuan solek dan pakaian seksi itu adalah untuk menarik perhatian dan mencari pasangan. Walau bagaimanapun, kekal beriltizam dengan cara menutup aurat yang sempurna itu adalah lebih baik bagi mereka, walaupun sesudah tiada keinginan. Hukum ini berdasarkan ayat 60 Surah al-Nur.

Wallahu’alam.

M A L U

kenduri baei berlangsung dengan meriah sbg wakil dari pihak laki beraraklah kami memberi sokongan.... tahniah to baei bersama isteri tercintanya kak nurul... well... ari ni terlihat pula satu kumpulan penyambut pengantin... masyallah... pakaian.... i naik malu.... malu sangat... nak pandang pon segan... terpakse wat2 bace buku... well kaum hawa.... tutuplah aurat mu kerna itu satu kewajiban.... tidakkah kamu berasa malu mendedahkan aurat mu..... wahai hamba... sedar lah dosa yang kamu lakukan..... masyallah....

Friday, January 28, 2011

T U T O R

i jadi tutor....but i jd tutor tok pra diploma student.... herm menarik kan... i ajar diorg chm082.. but i'm not actually teaching but more to help them in this subjects.. i ade 18 student yang sebaye ngn i... im looking forward for our next class... see u...

T O D A Y

thx to wani mk kejutkan i subuh td... pergh dipagi yang indah ni... mmg best tgk ciptaan tuhan... kebetulan pandang je luar tingkap mmg dah nampak hutan.... sangat indah.... then i gi kelas... hehhe pagi ni i ade kelas CTU..... wow... sejam setengah jer kami dgr banyak kisah2 dunia dan sejarah islam... pasal Mustapa Kamal Artatuk, peperangan di Bosnia... diselitkan dengan lawak sikit tak la boring sanagt tapi yang melegakan kami semua hari CTU tak der hafazan.... almaklumlah pakat tak hafal lagi surah Al Baiyinah.... then kelas Fizik sangat best.... wee~ then kelas BIO gelagat sir sangat comel.... mmg wat kami tak kering gusi... sakat sir paling seronok.... besh.........
herm then i pon bertolak balik umah... kol 1.30 bertolak ke seremban... bila dikenangkan balik rezeki i mmg mudah... Alhamdulillah... sbb ptutnyer susah nak dapat teksi... ari ni skali kol jer dapat teksi... sampai jer pilah bas pon sampai.... sampai seremban tren sampai... walaupun tempat duduk takder... dengan niat baik seorang pakcik ni... bg i tempat duduk die... kesian ngn i kot.. i ni kan comey sanagt ngn 2 beg besar... hahhaha.... skrg i dah sampai umah rase seronok sangat..

p/s: ape yang i bebel dalam ni pon tak tau.... hahhahha daa......

Monday, January 17, 2011

Secret - 1 Republic

I need another story
Something to get off my chest
My life gets kind of boring
Need something that i can confess

Till all my sleeves are stained red
From all the truth that I've said
Come by it honestly I swear
Thought you saw me wink, no, I've been on the brink, so

Tell me what you want to hear
Something that were like those years
I'm sick of all the insincere
So I'm gonna give all my secrets away
This time
Don't need another perfect lie
Don't care if critics ever jump in line
I'm Gonna give all my secrets away

My God, amazing how we got this far
It's like were chasing all those stars
Who's driving shiny big black cars

And everyday I see the news
All the problems we could solve
And when a situation rises
Just write it into an album
?Singing straight to cold?
I don't really like my flow, no, so

Got no reason
Got no shame
Got no family
I can blame
Just don't let me disappear
I'ma tell you everything

lagu ni sangat besh... sbb alat music yang diorg gune tok lagu ni xsame dari singer2 len... diorg gune cello... besh ar...

Sunday, January 2, 2011

slamat tahun baru!!!!! wa!!!!!!!!!!!!!!!!! kol 7 ni kene balik pilah....... mesti nnt rindu gle kat umah...
no worry ibu siap sedia la... anakanda sentiasa kerap calling... yup tahun baru azam baru penantian yang baru,.. ku setia menanti kehadiran dirimu... Allah maha besar dan maha memberi rezeki semoga kehidupan kami dilimpahi rezeki... dan Ya Allah yg Maha Mengetahui... hanya padamu ku berharap dan hanya padamu ku berdoa dan sujud...

hari yang dinanti

Daisypath Happy Birthday tickers