Wednesday, November 28, 2012

dahulu dan sekarang

~topik yg sgt subjektif bukan~

this is about my society of science
SCISIS


this 2nd batch MT SCISIS
its my pleasure to be served in this society
i hope the new MT will gain more experience 
and i hope they will make memory that they will treasure it in their life
cause i had it and it priceless
good luck guys
from left : waheeda, khairi, nisa' and ana

 

waheeda it our new president of SCISIS
and khairi will be her loyal assistant
nisa' is their secretary and ana is their accountant

hoping all student of diploma in science, kuala pilah will help them
and give support a long their journey in this path


Friday, November 16, 2012

Di sebalik tulisan tangan

Pertama : Tekanan ketika menulis
i. Tekanan yang kuat
Seseorang yang menulis dengan kuat tekanannya sehingga berbekas di bahagian belakang kertas.
• Sihat, cergas, pantas dan sedikit agresif

ii. Tekanan yang ringan
Seseorang yang menulis dengan lembut dan ringan dan tidak berbekas.
• Kurang bertenaga, kurang sihat dan mudah sakitKedua : Bentuk Tulisan

Kedua : Bentuk tulisan
i. Tulisan yang bulat-bulat
Semua huruf ditulis dengan bulat
• Emosional, prihatin, pengasih penyayang, kepekaan tinggi dan banyak memakai otak di sebelah kanan (otak kreatif)

ii. Tulisan yang tajam-tajam atau leper-leper
Tulisan yang angular dan sharp
• Rasional, berkerja dgn sistematik, pandai mengurus dan banyak memakai otak di sebelah kiri (otak logical)


Ketiga : Kecondongan
i. Condong ke kanan
• Extrovert, suka bercerita, berkongsi maklumat dgn orang lain, peramah, suka campur orang, mudah memimpin, mudah menunjukkan kasih sayang, berani, pemurah

ii. Condong ke kiri
• Introvert, suka menyimpan rahsia, agak pemalu, tak suka berubah, amat setia kepada kekasih, keluarga, organisasi dan negara tetapi tak suka campur orang

iii. Tegak
• Systematic, mudah kawal diri, suka berkawan tetapi tak cari kawan sebaliknya kawan cari dia, tak suka gaduh-gaduh, suka ambil jalan tengah

iv. Campur-campur
• Emosi tak tetap macam remaja yang belum cukup umur atau macam orang perempuan datang bulan (maaf)


Keempat : Kerapatan
i. Jarang-jarang
• Tak suka campur orang, kurang mesra dan sedikit boros.

ii. Rapat-rapat
• Suka campur orang, amat bergantung kepada orang lain, jimat atau kedekut


well aku punye:
tekanan sangat kuat
bentuk leper2 or tajam
tulisan condong ke kanan
dan tulisan rapat2
korg??

Thursday, November 15, 2012

SCISIS

bulan ni mcm banyak je post kan
hahah
jgn pelik keyh 
sbb tgh cuti tu yg rajin 

this post is about 
SCISIS
@
Persatuan Diploma Sains
@
Society of Science 

for 3 semester i carry burden of a leader
i was vice president of SCISIS
jawatan besar mcm best je kat 
but not as interesting as it sound keyh
bebanan besar as well as tanggungjawab
BUT
through this responsibility
 I learn many things
gain  a lot of experiences
know many people
kenal orang tak semestinye taw nama je taw
kite boleh kenal peribadi orang tu
perangai dan sifat orang tu
& IT SO TRUE when people said
DONT JUDGE PEOPLE BY ITS COVER

setahun lebih pegang tanggung jawab nih
pada tanggal 22 sept 2012
dengan rasminye saya letak jawatan
semoga kepimpinan yg baru 
membuat pembaharuan dan pembaikan dalam persatuan ni
:D
good luck dears



Ya Allah...

Bismillahhirahmanirahim

Ya Allah Ya rahman YA karim
ampunkanlah dosa2ku dosa kedua ibu bapaku
ampunkan jua dosa2 ahli keluargaku dan sahabat2 ku 
dan seluruh kaum muslimin dan muslimat
permudahkan ujian dan dugaan untuk kami
sesungguhnya Kau yang berkuasa atas setiap kejadian 
kami tiada daya tanpa izinMu
tabahkan dan damaikan lah hati kami
dekatkanlah kami dengan sifat2 mahmudahMu dan
jauhkan kami dari sifat mazmumah kami
sungguh segala kebaikan datang daripadaMu
dan segala keburukan datang dari kami sendiri
sesungguhnya kami hamba yang tidak berdaya
tiada kuasa dan lemah dan hina
 eratkanlah silaturrahim kami
tambahkanlah kasih sayang antara kami
berikanlah kesihatan yang baik untuk kami
sesungguhnya Kau Maha Pemurah dan lagi Maha Penyayang
Amin Amin Ya Rabbal a'lamin

ramai sekali ditimpa musibah
doakan mereka bersabar
sungguh ku tiada daya
ku hanya mampu mendoakan kalian dari jauh
buat sahabat baikku yang dekat
sabarlah
Allah uji kita supaya lebih dekat dengan-Nya
moga cepat sembuh buat  sahabat ku jauh diperantauan Ummu  Nabila


birthday present

birthday present
for this year
i got another family for my giraffe collection yea!!
thanks my dear best friend
FATIMAH AZ-ZAHRA'
love it
&
love u so much






thanks jugak my lil sis 
Shahirah
love it
n of coz
love u sis <3 p="p">
the wish makes me younger hahahha
"happy tweenteen birthday"




thanks gak to my best friend 
Fasha Hilya
sbb blanja ice cream 
for birthday
:)


Friday, November 9, 2012

spaghetti buttermilk prawn






bahan2:
2 tin sos carbonara cendawan prego 300g
400g udang dikupas (sotong un ok)
4 sudu besar daun kari
garam secukup rasa
lada hitam secukup rasa
parutan cheese parmesan (cheese chedar pon ok)
4 sudu besar mentega
10 ulas bawang putih (dihiris)
8 tangkai cili padi (dihiris) (klu x mkn pedas kurangkan)
gula secukup rasa
400g spageti (direbus)

 cara:

  • panaskan mentega
  • tumis bawang putih, cili padi dan daun kari hingga wangi
  • tuang sos prego dan masukkan udang
  • letak garam dan gula secukup rase
  • masukkan parutan cheese
  • kacau rata dengan spageti...
  • dan hidang

spaghetti chicken masala







bahan2:
2 tin sos tradisi prego 300g
350g isi ayam bahagian paha (bhagian lain pon ok jnji isi ayam)
2 labu bawang merah besar (cincang)
4 tangkai cili kering (digunting)
8 ulas bawang putih,(dicincang)
segengam daun ketumbar (hiris)
lada hitam secukup rasa
4 sudu besar minyak zaitun (minyak lain pun ok)
2 sudu besar srbuk kari
2 cm halia (diracik)
4 sudu besar daun kari
16 biji tomato ceri (tomato biase pon ok. gune 1 or 2 biji jer)
garam secukup rasa
400g spageti (direbus )

cara masak:

  • adukan isi ayam dengan serbuk kari. panaskan minyak dlm periuk dan tumiskan bawang merah besar, bawang putih dan halia sehingga layu dan wangi
  • masukkan daun kari, cili kering bersama isi ayam dan tumiskan sehingga ayam masak
  • tuang sos tradisi prego dan masukkan tomato
  • letak lada hitam dan garam secukup rasa
  • akhir sekali masukkan daun ketumbar. 
  • gaulkan dengan spageti 
  • dan siap :)


Thursday, November 8, 2012

Andai itu Takdirnya

Andai itu Takdirnya karya Siti Rosmizah.
novel terakhir buat cuti sem ni yang i baca... (may be)
novel ni i gelarkan novel air mata   ~(=.=")~
y not
menangis tak henti sampai bengkak mata i baca buku ni tau
kat bawah ni i copy balik doa si suami
yang mana kini hanya mencari kebahgiaan buat si isteri dan anak2nya
sayu hati ni
mata lak makin basah time bace nih... sobs sobs (T.T)
 
Bimillahirrahmanirrahim
 
Ya Allah Ya Tuhanku Ya Rahman Ya Rahim
Kau ampunilah segala dosa ibu ayahku
dosa ibu dan bapa mentuaku
ampunkanlah segala dosaku
dosa isteriku
dosa ahli keluargaku
seluruh Muslimin dan Muslimat

Ya Allah
sinarkanlah cahaya kebahagian pada isteri dan anak-anakku
Kau tabahkanlah hati kami untuk menghadapi segala dugaanMu
Berikanlah kesihatan yang sihat pada isteri dan anak-anakku
Kau berikanlah syurga padanya kerana aku telah redha segala-galanya 
sebagaimana dia telah redha atas segala takdir yang tersurat untuknya

Aamiin


Sunday, November 4, 2012

nice guy

i'm following new korean drama NiCE GuY @ ThE InN0CenT MaN

more information can get by:

http://asianwiki.com/The_Innocent_Man_(Nice_Guy_-_Korean_Drama)





cast by:
Song Joong Ki , Moon Chae Won and Park Si Yeon




another reason i'm watching this drama is presence of lee kwang soo in this drama
:)





p/s: tak sabar tunggu 15 nov tarikh episode akhir cite nih hu3
(T.T)
~(=.=")~
tak terpikir lak result sem 5 dah nak kuar hu3
(T.T)

kesedaran

sedar tak sedar 
20 tahun layari kehidupan

fikiran semakin matang
dengan kematangan kita sadar keadaan sekelilimg
kematangan membuatkan kita 
memilih haluan yang terbaik untuk diri sendiri

kematangan tak datang dengan mudah 
itu pasti
segalanya akan diuji oleh-Nya

"SABARLAH"
acapkali di dengari
acapkali disebut-sebut
acapkali diingatkan
bukan sekadar ingatan dari manusia sekeliling
malah dari Nya
melalui Al-Quran

aku belajar..
dan terus belajar dari kehidupan
pembelajaran bukan hanya didapati melalui kelas
malah melalui keadaan sekeliling

memerhati yang kurang bernasib baik
membuatkan kita lebih bersyukur
dengan nikmat yang dipinjamkan oleh Nya

melihat sekeliling yg lebih bernasib baik..
tumpang gembira untuk mereka

moga jauhkan sifat iri hati dan cemburu
Aamiin

lumrah manusia tak puas yang diberi..
bersyukurlah


p/s: peringatan untuk diri sendiri



hari yang dinanti

Daisypath Happy Birthday tickers